пʼятниця, 11 січня 2019 р.

Традиційні та інноваційні технології на уроках зарубіжної літератури



В сучасній системі освіти в Україні  має місце співіснування традиційних та інноваційних технологій навчання. У традиційному навчанні – увага акцентується  на запам'ятовуванні і відтворенні інформації, у нових умовах – виникла потреба розвитку творчого  мислення учня. Бесіди, диспути, лекції, семінари використовують поряд з інноваційними технологіями. Це все активізує енергію учнів та направляє її в потрібне русло. Інноваційні методи роботи, створюють умови для розвитку і саморозвитку особистості учня.

 Сьогодні перед нами стоїть завдання створити сприятливі умови для розвитку творчих здібностей учнів, задоволення їхніх інтересів , розвитку навчально-пізнавальної активності.
Щоб підвищити інтерес до уроків зарубіжної літератури я використовую різні інноваційні технології навчання, використовую привабливі форми подання інформації, створюю ситуації змагання серед учнів. 

Літературні пазли є родзинкою уроку зарубіжної літератури.
Пазл (від англ. jigsaw puzzle) — гра-головоломка, що виглядає як мозаїка, яку потрібно скласти з безлічі фрагментів малюнка різної форми.  Пазли дуже корисні для розвитку логічного мислення та пізнавальних здібностей людини, уваги, пам'яті, уяви.
Якщо у вас є можливість використовувати Інтернет в робочому кабінеті, то генератор пазлів - хороша можливість швидко і легко за кілька хвилин створити матеріал до уроку.
Щоб пазл не був тільки грою, додаємо на картинку завдання для учнів, яке вони мають виконати, коли складуть пазл. Чудово спрацює елемент змагання на уроці: хто перший складе пазл та виконає завдання! Більшість учнів мають смартфони із постійним доступом до Інтернету, тому вони легко можуть виконувати ці завдання на своїх гаджетах. Уявіть! Смартфон - ефективний засіб навчання!
Ось зразок пазлу із завдання для учнів при вивченні роману Е.Портер «Полліанна».
Створюю пазли за допомогою генератора пазлів http://www.jigsawplanet.com/.  Тут є можливість вбудувати в сайт або блог. Ви можете визначати, які будуть пазли за формою , на скільки частин ваша картинка буде розбита, тобто пазл якої складності Ви хочете отримати.


QR-коди на уроках зарубіжної літератури.
QR-код (з англійської Quick Response Code «швидкий відгук») – це графічне зображення, в якому зашифрована певна інформація, посилання на сайт чи окрему його сторінку. QR-коди дозволяють отримати миттєвий доступ до будь-якої інформації з мережі інтернет за допомогою смартфонів.
Переваги використання QR-кодування:
 · швидко: дозволяє отримати миттєвий доступ до закодованої інформації;
· зручно: вміщує великі об'єми відомостей у невеликому зображенні;
·        просто: розміщувати код можна на будь-якій рівній поверхні (аркуш, стіна, підлога, бетоноване шкільне подвір'я тощо).
Чому це варто використати у навчальному процесі. 
Сучасні учні практично не уявляють життя без смартфона. Тому залучення технологій з використанням мобільного телефону на уроках додатково заохотить школярів до вивчення вашого предмету!  Формат використання такого кодування може бути значно різноманітнішим!
Існують спеціальні програми як для створення відповідних кодів, так і для їх миттєвого сканування. З легкістю створити код на комп'ютері можна з використанням програми http://qrcodes.com.ua або https://qrmania.ru.
Для генерації та створення QR-кодів на смартфоні є значна кількість програм. Якщо вас чи ваших учнів цікавить тільки зчитування QR-коду зі смартфона, то можна навіть використовувати Viber.  
Пропоную кілька ідей як і для чого використовувати  QR-коди на уроках зарубіжної літератури:
1.     Епіграф уроку;
2.     посилання на сайти, де можна прочитати або скачати книгу, дізнатися відомості про автора і зробити рекламний стенд для учнів.
3.     Закодовані посилання на екранізації художніх творів.
4.     Закодовані посилання на відеоресурси із вивчення біографії письменників.
5.     Закодовані посилання на інтерактивні вправи у Learningapps .
6.     Завдання для учнів, розміщені на вашому блозі чи інших джерелах.
7.     Оригінальний підхід до написання книги QR-кодами замість слів.
8.     Код як додаток до реального об'єкту (портрет письменника чи малюнок).
9.     Навчальна гра-квест із завданнями, схованими в кодах.
 Вивчаємо Learningapps.
LearningApps.org - безкоштовний сервіс для створення інтерактивних ігрових додатків для навчання.
Перевагами сервісу є :
  • привабливий та зручний інтерфейс, сайт доступний українською мовою;
  • сервіс має цінність й тому, що можна експортувати створені вправи і вбудовувати їх у блог, презентацію чи інший документ за допомогою посилань;    
  • можливість створювати робочі класи, кожна з яких має пароль доступу. Сервіс одночасно може використовувати декілька класів;
  • кожна вправа може бути використана як самостійне завдання на уроці або домашнє завдання;
  • також можна тематично об'єднати окремі завдання різних видів.  
Використовувати додаток  просто і доступно. Адреса сайту - https://learningapps.org
Кожна вправа цікава по-своєму: Групування, Класифікація, Вибір правильної відповіді, Відповідності, Просте впорядкування. Розглянемо деякі з них.
До вашої уваги пропоную приклад вправи «Відповідності» при вивченні твору Туве Янсон «Капелюх чарівника». Якщо з'єднати об'єкти неправильно - червоний колір, правильно - зелений.
А при вивченні біографії Короленка учні виконують інший вид завдання «Вибір правильної відповіді». Обираємо правильну відповідь - ставимо галочку і перевіряємо,  скільки завдань ми зробили правильно.
Також , учні із задоволенням виконують вправу «Групування». Кожен із кубів має свою назву: епос, лірика чи драма. При появі назв творів учень натискає на відповідний куб. Відповідь бачить миттєво: усміхнений або засмучений смайлик. Розподілити у групи можна літературних героїв певних творів, письменників відповідно до епох, назви творів відповідно до жанрів і т.д.


Хмара слів

Хмара слів (хмара тегів, або зважений список) – це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.
Word Art   сервіс для створення хмар слів. З його допомогою можна створювати яскраві хмари різної форми.
До вашої уваги хмари, які використовую на уроках: Біографія Льюїса Керролла і Художні особливості драми Ібсена «Ляльковий дім»

Можливості використання хмари слів  на уроці: 
·         в «хмару» можна "зашифрувати" тему уроку, яку учні повинні визначити; 
·          «хмара» може слугувати в якості опорного конспекту для подачі нового матеріалу чи його узагальнення; 
·         можна запропонувати дітям прочитати в «хмарі» головне питання, на яке необхідно знайти відповідь протягом уроку; 
·         скласти речення або розповідь, використовуючи якомога більше слів з «хмари»; 
·         впізнати твір за текстом; 
·         показати «хмару», складену зі слів, що відповідають темі уроку, і попросити пояснити їх зміст;
·         перетворити нудний текст в цікаву головоломку;
·         написати зашифровану листівку героєві твору чи письменнику;
·         зробити "хмарку" підказок до художнього твору чи оглядової теми;
·         повторити основні поняття теми, що вивчається.
Інтерактивні плакати.
Інтерактивний плакат — це електронний освітній засіб нового типу, який забезпечує сприйняття наочності навчального процесу. Він органічно інтегрується в класно-урочну систему. У цифрових освітніх ресурсах цього типу інформація представляється не відразу, вона розвертається залежно від дій користувача, який управляє нею відповідними кнопками. Плакат за своєю суттю — це засіб надання інформації, тобто основна його функція — демонстрація матеріалу.
Використання інтерактивних плакатів на уроках зарубіжної сприяє тому, що учні краще сприймають матеріал, підвищується інтерес до предмета, підвищується ефективність їх самостійної роботи та впливає на якість формування практичних умінь і навичок. Плакати формують уміння самостійно працювати з джерелами інформації, дають змогу учню бачити результат та оцінку своєї праці, можливість знайти правильну відповідь, поглибити знання.
При вивченні твору «Чарлі і шоколадна фабрика» учні мають змогу прочитати твір, переглянути буктрейлер, подивитися відео, виконати завдання, перевірити себе.
Інтерактивний плакат являє собою електронний навчальний плакат, що має інтерактивну навігацію, яка дозволяє відобразити необхідну інформацію: графіку, текст, звук.

         Буктрейлер

Буктрейрел - це короткий відеоролик, що відтворює у довільній формі розповідь про певну книгу. Створюється за аналогією до трейлерів у кіно. Як правило, такий метод роботи використовують для підвищення зацікавленості до прочитання книги. Що важливо, буктрейлер може робити і вчитель, і учні, залежно від того, що є метою роботи. Найбільш цікава його особливість – у специфічній подачі інформації, здатної інтригувати. Буктрейлер для читання можна створити на основі діафільму спочатку  в  програмі  MovieMaker.
Кроки стоврення буктрейлерів:
1. Вибір книги для реклами.
2. Створення сценарію до буктрейлера (продумати сюжет і написати текст).
3. Наступний етап роботи – необхідно підібрати картинки, відсканувати ілюстрації з книги, зняти своє відео або ж знайти відео з тематики в Інтернеті.
4. Записати озвучений текст.
5. Для роботи з відео потрібно вибрати програму. Для початківців можна використовувати програму Windows Movie Maker.
6. Заключний етап – відеомонтаж.
Від себе особисто хочу додати, що викладачі зарубіжної літератури, залучивши творчих учнів, небайдужих до читання батьків, мають змогу в такий спосіб популяризувати програмові твори, твори для додаткового читання.
         Скрайбинг
Це метод розповіді чи пояснення, що супроводжується паралельним створення схематичних малюнків, які відтворюють ключовий зміст сказаного.
    Технологія скрайбингу використовую  при вивченні повісті «Сліпий музикант» В.Г. Короленка.
Завдяки залученню цього прийому можна, розповідаючи про будь-що, підкріплювати сказане графічно у максимально зрозумілому і привабливому для учнів форматі.
 Головні переваги скрайбингу:
яскравість;
лаконічність;
інформативність;
креативність представлення інформації.
В ідеалі, дивлячись на скрайб-візуалізацію, слухач повинен відтворити в пам'яті почуту розповідь хоча б у загальних рисах.

На своїх уроках практикую  застосування інтерактивних та комп’ютерних технологій, мультимедійних систем, поєднання різних моделей навчання . Вчитель повинен вдало поєднувати напрацювання традиційних методів з інноваційними. Вчителю треба бути пошуковцем, винахідником, інноватором, а відтак, слід сповна усвідомити сутність змін, які приносить новий час, аби підготувати молоду людину до життя. Саме такі вимоги нової сучасної української школи.   

1 коментар: