Опис досвіду

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДОСВІДУ




                                                                                  ОПИС ДОСВІДУ

Проблема творчого розвитку особистості в сучасному світі стоїть гостро. За останні роки інтерес до проблеми творчості значно зріс. Кожна дитина - особистість! Саме люди з творчим мисленням приносять у життя щось нове. Такі люди найчастіше стають лідерами. Завдання школи - розвинути у школярів такі якості, як ініціативність, далекоглядність, розсудливість, самостійність, прагнення до успіху.
Розвиток творчої активності учнів на уроках зарубіжної літератури  зумовлене самим життям. Як допомогти дитині осягнути радість від свого розуму, емоцій, своєї неповторності? Вирішити ці проблеми допоможуть уроки співтворчості, де вчитель і учень, як рівний з рівним, намагаються осягнути в спільній праці вершини прекрасного, де головне місце в роботі надається учневі, враженому від спілкування з текстом.
Навчання повинне формувати у школярів здатність креативно мислити, вміння зіставляти й аналізувати факти, аргументовано захищати власну точку зору, вчитися глибше занурюватися у бездонну криницю мудрості та життєвого досвіду. У цій ситуації на допомогу вчителеві мають прийти найсучасніші інноваційні технології. І якщо провідною ідеєю педагога буде виховання дитини з високими моральними якостями, то він неодмінно базуватиме роботу на безмежному аспекті творчих ідей та знахідок.
Сучасна парадигма освіти, застосування новітніх технологій потребують якісно нового підвищення фахової майстерності педагога, бо лише творчий учитель може виховати творчого учня.
Наше суспільство вимагає від майбутніх спеціалістів творчого ставлення до праці, тому сьогодні на уроках зарубіжної  літератури намагаюся створювати умови в навчально-виховному процесі для реалізації учнями своїх творчих здібностей. Такі умови дають мені можливість використовувати інтерактивні технології навчання, сутністю яких є послідовне ставлення себе як педагога до своїх вихованців як до особистості.
Нове – це завжди цікаво, інтригуюче, але й небезпечно. Переконана, що розпочинати роботу над впровадженням нової навчальної технології потрібно насамперед із переосмислення підходів до навчання, виховання, проведення уроку, спілкування з учнями. При визначенні проблеми мною були враховані такі умови: актуальність і співзвучність її сучасним педагогічним ідеям; комплексність; програма роботи над проблемою (алгоритм реалізації); обрана проблема має пронизувати всі форми роботи. Творчо працюю над реалізацією проблеми: «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках зарубіжної літератури за допомогою інтерактивних технологій.».
Мета роботи : шляхом дослідження творчих особистісних якостей школярів домогтися  впливу на розвиток кожної дитини з урахуванням її інтересів, мотивів, системи цінностей. В цьому процесі на допомогу стають інтерактивні технології, які я використовую на своїх уроках.
Сучасний урок зарубіжної літератури - це напружена, науково організована й результативна праця всіх учнів у співтворчості з учителем, яка розвиває творчі здібності учнів; сприяє здобуванню знань учнями самостійною роботою думки; диференціює та індивідуалізує процес навчання; стимулює роботу з додатковою літературою; розвиває аналітичне мислення, вміння робити узагальнення; формує в учнів навички самооцінки та самоконтролю своєї навчальної діяльності.
Творча особистість завжди володіє високим рівнем знань, має потяг до нового, оригінального. Творча діяльність є її життєвою потребою, а творчий стиль поведінки - найбільш характерний.
У своїй педагогічній практиці опираюся на дослідження проблем розвитку творчої особистості таких педагогів як -Я.Коменський, Ж.-Ж.Руссо, Дж.Локка, Й.Песталоцці, Ф.Гребель, Г.Спенсер, П.Лесгарт.
Всі вони - за розвиток активної думки і проти накидання в голову учня різноманітних знань.
В 1907 році бельгійський педагог, психолог та лікар Овід Декролі (1871-1932) висунув концепцію, виражену в назві створеної ним школи "Школа для життя через життя".
Він обґрунтував принцип концентрації шкільної програми навколо так званих центрів інтересів: "Дитина та її організм", "Дитина і всесвіт".  Навчальна програма будувалась за принципом "від дитини до світу", тобто він намагався пристосувати школу виключно до потреб та інтересів дитини. На той час це було кроком до особистісно -  орієнтованої технології.
Як творчу співпрацю вчителя з учнями пояснював особистісно орієнтовану педагогіку Генріх Шаррельман (1871-1940). А педагог Фріц Гансберг (1871-1950) вбачав формування особистості в процесі творчого саморозвитку через викладання різних видів мистецтва.
З українських вчених цією проблемою займався педагог і психолог, проф. Григорій Ващенко. В своєму проекті «Система освіти в самостійній Україні» він писав: "Школа, з одного боку, мусить дати учням певну суму наукових знань, виробити в них науковий світогляд, а з другого. - "виховати в них формальні здібності інтелекту, без яких людина не зможе рухати культуру вперед", їй потрібні "логічне мислення і творча фантазія".
В процесі своєї роботи використовую передовий досвід роботи методиста ІППО Ковальової Л.Л., методиста ІППО А.І.Богосвятської, вчителя – методиста Хабарової О.С. (ліцей №94 м.Львова), вченого – психолога Едварда де Боно.
Щоб стимулювати творчу активність школярів, я використовую такі методи і прийоми як розвиток творчого інтересу, створення ситуацій емоційного переживання, створення ситуації успіху, метод відкриття, створення ситуації вибору, самостійна дослідницька робота. А також різні види творчо-розвивальних технологій:
·          технологія навчального дослідження; ігрова технологія; проектна технологія; технологія «мозкового штурму»; технологія «мікрофон»;
·           технологія виконання евристичних завдань;
·          технологія розв'язування дослідницьких проблем.
Мета інтерактивних технологій навчання створення умов для розвитку творчої діяльності  учнів.
Працюючи з дітьми, я спрямовую свої зусилля на те, щоб кожен вихованець був у центрі навчально-виховного процесу, відчув себе співтворцем уроку, мав всі умови для творчого розвитку. Дитина не повинна відсиджувати урок, а відчувати свою власну причетність до всього, що відбувається на ньому.
На кожному уроці я маю бачити перш за все дитину з її потребами та інтересами, вміннями та талантами, дослідженнями та оригінальністю... Тому на своїх уроках ефективно використовую інтерактивні технології.
Для ефективного застосування інтерактивних технологій старанно планую свою роботу, а саме:  даю завдання учням для попередньої підготовки, прочитати, продумати, виконати самостійні завдання. На одному занятті використовую два – три інтерактивні методи, а не цілий комплекс. Добираю такі інтерактивні вправи, які б дали учням «ключ» до засвоєння теми.
На уроках використовую такі інтерактивні методи: «Мозковий штурм», «Карусель», «Проекти», «Аукціон», «Ажурна пилка», «Мікрофон», «Коло думок», «Робота в парах» та інші.
Так при вивченні німецьких казок братів Грімм застосовую інтерактивний метод  «Коло думок»: «Яку роль відіграли брати Грімм у збереженні німецького фольклору?». Вислуховуються всі думки учнів без заперечень. Даний вид роботи дозволяє виховувати в учнів уміння вислуховувати інших, бажання ділитися своїми думками.
Під час ознайомлення з романом  Ф.М. Достоєвського „Злочин і кара”, готуючи учнів до осмислення проблемного запитання, використовую випереджальні запитання:
-               «З якою метою вперше прийшов Радіон Раскольніков до старої процентниці? З яким відчуттям він від неї вийшов?».
Спрацьовує особистісна спрямованість проблемного завдання: щоб відповісти на нього, кожному учневі слід обов`язково усвідомити, що втрачає людина, убиваючи іншу людину, відокремлюючи себе від людства, від людяності. Це зумовлює духовну роботу учнів.
Здатність творити можна розвинути. На уроках зарубіжної літератури  використовую такі прийоми та форми роботи: уроки - рольові ігри, уроки – мандрівки,  уроки - театралізації; інтерактивні методики (захист проекту групою чи поодинці, де учням можна запропонувати різні завдання: створення кросвордів, ребусів, літературної реклами , літературної вікторини, літературних задач за змістом твору тощо).
Під час рольової гри мої учні  мають можливість зіграти іншу людину. При вивченні творчості  А.К. Дойля, проводжу рольову гру   «Інтерв’ю з письменником». Такі уроки захоплюють своєю святковістю, атмосферою театру, можливістю проявити творчість.
Цікавим, дієвим та результативним був  урок-подорож  у захоплюючий світ Жуля Верна. Особлива атмосфера захопленості та загадковості панує на цьому уроці.
   Щодо організації роботи в старших класах, то ігрові технології заміняю діяльністю літературно - дослідницьких груп, уроками - семінарами, уроками - диспутами з розв'язанням проблемних задач. Надзвичайно цікаві творчі конференції, на яких учні доповідають про свої дослідження.
Багато уваги приділяю груповим формам роботи, виконанню випереджувальних завдань, формам рольової гри, бесідам з елементами дискусії. Наприклад, при вивченні теми «Лірика Ф.Тютчева» використовую  роботу в малих групах з картками – інформаторами.  А розповідаючи про Адама Міцкевича, використовую спогади сучасників, залучаю до співпраці учнів, які готують повідомлення випереджувального характеру. Це і “Юні літературознавці”, і “Біографи”, і “Географи» та ін.
Головна мета уроку-диспуту - розв'язання складних морально-філософських питань. З метою досягнення атмосфери співробітництва, відкритості, взаємоповаги, наголошую, що кожен учень має право висловити власну думку, навіть якщо вона не збігається з думками інших. У таких уроках пізнання істини беруть участь усі учні.  Так під час уроку-диспуту в 9 класі за трагедією Гете «Фауст», учням пропонуються для обговорення такі питання:
·           Які проблеми порушуються у творі?
·           Як зображуються людина і людство у трагедії?
·           Яким постає світ?
·           Що, на думку автора, є рушійною силою у світі?
Під час полеміки виникають нові запитання: 
1.                    Що є людина на землі: «божественне створіння», яке прагне істини, чи тварина із тварин? 2. Чому для Гете такою важливою була проблема людини?
Такі хвилини живого, безпосереднього спілкування з дітьми особливо цінні, бо саме тоді відкривається їхній багатий внутрішній світ, пробуджується особисте «я», бажання творити.
Інноваційний метод Шести Капелюхів Мислення Едварда де Боно вчить мислити «різними способами»,  всебічно оцінювати ситуацію, оцінювати події з різних точок зору. При вивченні повісті Короленка «Сліпий музикант» пропоную учням  визначити своє ставлення до даної ситуації, описаної в творі, відповідно до запитань та кольору вашого капелюха.
Білий –        збагачення себе новими конкретними знаннями, інформація, факти.
Червоний – це формування свого ставлення до подій та їхніх учасників, емоції, почуття.
Жовтий –    простеження позитивних сторін явища, що сподобалося.
Чорний –    негативні сторони, помилки, недоліки.
Зелений –    втілення нових пропозицій, ідей, творчість.
Синій –        роздуми, підбиття підсумків.
Метод проектів один з проблемно-пошукових методів, який створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції. Завдяки цьому методу учень активно включається в спільну діяльність, відчуваючи себе рівноправним учасником діалогу, а вчитель допомагає і пояснює, оцінює.
При розгляді теми О.С.Пушкін «Пісня про віщого Олега»  використовую такі проекти: «Я – поет», «Я – режисер», «Я – художник». Наведу приклади:
«Я - поет». Інструкція. Напишіть віршований (2-4 рядки) відгук на «Пісню...». Використайте опорні слова: Олег - войовник, князь, чарівник, старець, броня, товариш, гадюка тощо. Якщо у вас виникли труднощі, не зневіряйтесь, напишіть у прозовій формі, хто з героїв уособлює владу, хто - мудрість. Чому?
«Я - режисер». Інструкція. Ви знімаєте фільм за мотивами «Пісні...». Вам, як режисеру, треба підібрати акторів для фільму. Напишіть, з якими зовнішніми даними (зріст, статура, обличчя) ви б узяли акторів на ці ролі. Під час проб, які б костюми запропонували».
«Я - художник». Інструкція. Намалюйте ілюстрації до будь-яких цитат з твору. (Учні не просто малюють ілюстрації до твору, а створюють діафільм, озвучуючи його).
 У своїй педагогічній діяльності намагаюся  творчо підійти  до організації роботи за методом захисту проектів – пропоную як універсальні, так і ситуативні проекти, чітко складаю інструкції для кожної групи з урахуванням вікових можливостей дітей, знаходжу потрібні слова, щоб підбадьорити учнів, створити творчу атмосферу, ситуацію успіху.
Розвитку творчих здібностей учнів сприяє використання на уроках зарубіжної літератури таких прийомів як: читання в парах (для узагальнення матеріалу про новаторський характер творчості Д.Байрона), твір - п'ятихвилинка (письмова рефлексія "Чому Дон Кіхота називають Сумним образом?" в межах творчості М.де Сервантеса Сааведри), переконуючий лист ("Лист на підтримку Є.Онєгіна"), «Сократівське опитування» (при визначенні проблеми в творі Г.Белля "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа..."). 
Активізую творчу діяльність учнів, завдаю на домашнє завдання:
·          написати свою казку;
·           намалювати ілюстрацію;
·           побути в ролі одного з персонажів;
·           змінити кінцівку твору;
·           написати твір-роздум;
·           скласти кросворд до твору;
·           написати відгук на твір, картину.
Сьогодні перед нами стоїть завдання створити сприятливі умови для розвитку творчих здібностей учнів, задоволення їхніх інтересів , розвитку навчально-пізнавальної активності.
Щоб підвищити інтерес до уроків зарубіжної літератури я використовую різні інноваційні технології навчання, використовую привабливі форми подання інформації, створюю ситуації змагання серед учнів.
 Літературні пазли є родзинкою уроку зарубіжної літератури. Пазли дуже корисні для розвитку логічного мислення та пізнавальних здібностей людини, уваги, пам'яті, уяви. Чудово спрацьовує елемент змагання на уроці: хто перший складе пазл та виконає завдання! Більшість учнів мають смартфони із постійним доступом до Інтернету, тому вони легко можуть виконувати ці завдання на своїх гаджетах. Уявіть! Смартфон - ефективний засіб навчання!
 Сучасні учні практично не уявляють життя без смартфона. Тому залучення технологій з використанням мобільного телефону  на уроках, а саме QR-коду, додатково заохочує школярів до вивчення зарубіжної літератури!  Формат використання такого кодування може бути значно різноманітним! Швидко: дозволяє отримати миттєвий доступ до закодованої інформації; Зручно: вміщує великі об'єми відомостей у невеликому зображенні;

Пропоную кілька ідей як і для чого використовувати  QR-коди на уроках зарубіжної літератури:
1.     Епіграф уроку;
2.     посилання на сайти, де можна прочитати або скачати книгу, дізнатися відомості про автора і зробити рекламний стенд для учнів.
3.     Закодовані посилання на екранізації художніх творів.
4.     Закодовані посилання на відеоресурси із вивчення біографії письменників.
5.     Закодовані посилання на інтерактивні вправи у Learningapps .
6.     Завдання для учнів, розміщені на вашому блозі чи інших джерелах.
7.     Оригінальний підхід до написання книги QR-кодами замість слів.
8.     Код як додаток до реального об'єкту (портрет письменника чи малюнок).
9.     Навчальна гра-квест із завданнями, схованими в кодах.

Інтерактивні додатки допомагають створювати сприятливі умови для учнів на моїх уроках.  Вправи LearningApps активізують навчальну діяльність. Кожна вправа цікава по-своєму: Групування, Класифікація, Вибір правильної відповіді, Відповідності, Просте впорядкування.

Ще однією привабливою формою подання інформація, яку я використовую, є хмара слів.
Хмара слів (хмара тегів, або зважений список) – це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.
Можливості використання хмари слів  на уроці: 
·         в «хмару» можна "зашифрувати" тему уроку, яку учні повинні визначити; 
·          «хмара» може слугувати в якості опорного конспекту для подачі нового матеріалу чи його узагальнення; 
·         можна запропонувати дітям прочитати в «хмарі» головне питання, на яке необхідно знайти відповідь протягом уроку; 
·         скласти речення або розповідь, використовуючи якомога більше слів з «хмари»; 
·         впізнати твір за текстом; 
·         показати «хмару», складену зі слів, що відповідають темі уроку, і попросити пояснити їх зміст;
·         перетворити нудний текст в цікаву головоломку;
·         написати зашифровану листівку героєві твору чи письменнику;
·         зробити "хмарку" підказок до художнього твору чи оглядової теми;
·         повторити основні поняття теми, що вивчається.
Як допомогу учню використовую інтерактивні плакати.
Інтерактивний плакат — це електронний освітній засіб нового типу, який забезпечує сприйняття наочності навчального процесу. Він органічно інтегрується в класно-урочну систему. У цифрових освітніх ресурсах цього типу інформація представляється не відразу, вона розвертається залежно від дій користувача, який управляє нею відповідними кнопками. Плакат за своєю суттю — це засіб надання інформації, тобто основна його функція — демонстрація матеріалу.
Використання інтерактивних плакатів на уроках зарубіжної сприяє тому, що учні краще сприймають матеріал, підвищується інтерес до предмета, підвищується ефективність їх самостійної роботи та впливає на якість формування практичних умінь і навичок. Плакати формують уміння самостійно працювати з джерелами інформації, дають змогу учню бачити результат та оцінку своєї праці, можливість знайти правильну відповідь, поглибити знання.
При вивченні твору «Чарлі і шоколадна фабрика» учні мають змогу прочитати твір, переглянути буктрейлер, подивитися відео, виконати завдання, перевірити себе.
Інтерактивний плакат являє собою електронний навчальний плакат, що має інтерактивну навігацію, яка дозволяє відобразити необхідну інформацію: графіку, текст, звук.
Зацікавити учнів – не легке завдання. В цьому мені сприяють буктрейлери.
Буктрейлер - це короткий відеоролик, що відтворює у довільній формі розповідь про певну книгу. Створюється за аналогією до трейлерів у кіно. Як правило, такий метод роботи використовують для підвищення зацікавленості до прочитання книги. Що важливо, буктрейлер може робити і вчитель, і учні, залежно від того, що є метою роботи. Найбільш цікава його особливість – у специфічній подачі інформації, здатної інтригувати.
Творчі здібності школярів відкриваються при створенні скрайбинг – презентацій.
Скрайбинг - це метод розповіді чи пояснення, що супроводжується паралельним створення схематичних малюнків, які відтворюють ключовий зміст сказаного.  Технологія скрайбингу використовую  при вивченні повісті «Сліпий музикант» В.Г. Короленка. Завдяки залученню цього прийому можна, розповідаючи про будь-що, підкріплювати сказане графічно у максимально зрозумілому і привабливому для учнів форматі.
На своїх уроках практикую  застосування інтерактивних та комп’ютерних технологій, мультимедійних систем, поєднання різних моделей навчання . Вчитель повинен вдало поєднувати напрацювання традиційних методів з інноваційними. Вчителю треба бути пошуковцем, винахідником, інноватором, а відтак, слід сповна усвідомити сутність змін, які приносить новий час, аби підготувати молоду людину до життя. Саме такі вимоги нової сучасної української школи.
Звичайно, така робота дає позитивні результати. Середній рівень навченості моїх учнів майже 9,3 бали. Якість знань  змінилася в кращу сторону, а саме середній бал в 2014-2015рр. становив 8,10; 2015-2016рр. – 8,37;  2016-2017рр. – 8,91; 2017-2018 рр. – 8,98. Відслідковується зростання інтересу дітей до уроків зарубіжної літератури. За минулий навчальний рік на високому рівні  навчалися 38,8%, на достатньому – 48,5%, на середньому – 12,8% учнів. Учні приймали участь у загальношкільних змаганнях «Парад героїв зарубіжної літератури», казковому кінотеатрі на тему «Життя починається з дитинства, а література - з казки» та багато інших. Також беруть участь у різних видах художньої діяльності, пізнають радість пошуку творчості. І нехай їхні спроби не завжди досконалі, але вони є виявом індивідуальності, самоцінності дитини, власним творчим набутком. 
Однак виникають труднощі у самооцінці діяльності учнів, не завжди вони дають об’єктивну оцінку результатам своєї роботи, роботи своїх товаришів. Труднощі виникають при підготовці до уроку, адже в підручниках недостатньо завдань дослідницького характеру, матеріалів, які б спонукали учнів до діалогу (наприклад, з автором твору, критиками), допомагали їх самоорганізації і саморозвитку.
Для себе як педагога визначила, які умови потрібно створити для творчої самореалізації дитини:
·          Давати такі завдання, щоб дитина повірила в свої можливості;
·          Добре вивчити і знайти творчі здібності дитини;
·          Створювати    проблемні    ситуації    для    реалізації    творчих здібностей учнів;
·          Створювати персональні виставки творчих робіт, залучати  до участі у творчих групах.
·           Любити дитину і вірити в її успіх.
Що необхідно зробити в школі, аби забезпечити успішний рух вперед?
·          Учити дітей самостійно мислити, учити вчитись.
·          Стимулювати розвиток творчих здібностей учителів та учнів.
·          Створити умови для самореалізації особистості учнів з різним рівнем розвитку.
·          Любити і поважати особистість.
·          Використовувати на уроках сучасні інноваційні технології.
·          Навчання наближати до реального життя.
Педагогічна майстерність - це обов'язок кожного вчителя. Тільки творчий педагог може виховати творчу особистість. Це щоденна праця, це відповідальність за результат своєї праці. Це постійна потреба самовдосконалюватися, учитися. Це постійний творчий пошук.
      Працюючи над проблемою «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках зарубіжної літератури за допомогою інтерактивних технологій» пріоритетом моєї діяльності є учень як особистість з індивідуальним типом мислення, а тому шукаю такі форми навчання, які б сприяли його творчому розвитку.
А загалом стараюся працювати за девізом: «Письменник живе у своїх книжках, художник –  у картинах, скульптор –  у створених ним скульптурах, а вчитель –  у думках і справах учнів», стараюся дбати про те, щоб підвищувався інтерес учнів до художнього слова, навчати всебічно сприймати світ і знаходити своє місце у ньому,  стараюся розвивати творчі здібності своїх учнів.
Пам’ятаю, що література – це Храм. Тож даю можливість своїм учням у цьому величному Храмі відчути Тайну Слова, завмерти перед його Тишею, насолодитися його Музикою. Прагну не загубити Літературу в самій Літературі.